Kun for pårørende: ”Pas nu godt på dig selv…” – Aarhus

En temagruppe målrettet dig, der er ægtefælle/samlever til en person med kronisk sygdom

I sundhedssystemet tænkes de nære pårørende i tiltagende grad ind som samarbejdspartnere og ressourcepersoner i forhold til den syge. Og det gælder både i forbindelse med behandlingen og i forhold til de livsstilsændringer, der kan være nødvendige for at forebygge ny sygdom.

Men hvem passer på de pårørende?

Alvorlig sygdom vender ofte op og ned på hverdagen og kan føre til mange tanker og følelsesmæssige reaktioner hos dig som pårørende. At du sørger for at passe godt på dig selv i forløbet er bedst for dig selv, men også for den, du skal hjælpe – men hvordan gør man lige det?

På dette kursus får du viden om stress, søvn og mental sundhed samt enkle redskaber til at arbejde med at genfinde roen, livsglæden og den gode kommunikation i et parforhold, hvor den ene er syg.

Du vil desuden blive præsenteret for enkle praktiske afspændings- og åndedrætsøvelser med fokus på at træne opmærksomheden på krop, tanker, følelser og adfærd.

Der vil være fokus på dig som pårørende samt mulighed for samvær og erfaringsudveksling i en gruppe med andre pårørende.

Et samlet forløb over 2 gange: 24/1 og 7/2-19 kl. 13.00-15.00

Undervisere: Sygeplejerske Helle Sandersen og psykolog Anne Hvarregaard Mose, Hjerteforeningen

Tilmelding nødvendig på nedenstående tilmeldingsformular eller  tlf. 70250000

Tilmelding senest 1 uge før