Hjertebarn, kommune og skole – Aarhus

De fleste forældre med hjertebørn oplever perioder, hvor der er brug for hjælp og støtte. Det kan være at grundet meget fravær i folkeskolen som skyldes operation og sygdom, og derved opstår der usikkerhed om, hvilke muligheder der er for at modtage anden form for undervisning.

Nogle familier har brug for økonomisk kompensation i forbindelse med høje medicinudgifter, transport og lignende. Andre har brug for aflastning i hverdagen, eller lønkompensation i forbindelse med mange undersøgelser.

Hensigten med dette oplæg er at give et overblik over nogle af de støttemuligheder, der kan komme i spil, når man har et barn med en hjertelidelse. Oplægget vil bl.a. indeholde følgende emner:

Sygeundervisning i folkeskolen/friskole
Supplerende undervisning
Bisidder – hvem, hvad, hvorfor
Ny principafgørelse og operation
Der vil blive lagt op til dialog og erfaring omkring emnerne.

Ved Hjerteforeningens socialrådgiver Lene Elise Nielsen

Hjerteforeningen - Rådgivningen i Aarhus, Jægergårdsgade 64-66, 8000 Aarhus C