Hjælp mit hjertebarn vil selv – for forældre til 15-25 årige med hjertesygdom – Aarhus – AFLYST

Passer hun nu godt nok på sig selv? Træffer han kloge valg? Hvor meget skal jeg blande mig – og hvornår skal jeg overgive ansvaret?

For mange unge med hjertesygdom er det vigtigt at kunne leve et liv som andre unge, med hvad dertil hører af studier, arbejde, venner, kærester og fester.

Som forældre bekymrer vi os naturligvis om vores børn og forsøger at passer på dem. Men samtidig har vi også et vigtigt ansvar for, at den unge får mulighed for at modnes, så han/hun efterhånden kan overtage ansvaret for sig selv – også selvom det betyder beslutninger og valg, vi som forældre er uenige i eller bekymrede for.

Har barnet hjertesygdom og måske som følge deraf også psykiske og sociale udfordringer, så er udfordringen for forældrene ofte også større. Det kan betyde, at den unge bliver kontrolleret lidt mere end andre jævnaldrende. Det kan føre til, at den unge bliver mindre selvstændig og måske mere ængstelig end andre unge, eller at den unge for at undgå kontrol og konflikter skjuler for forældrene, hvordan det faktisk står til.

Mød andre forældre i en tilsvarende situation – få viden om milepæle i udviklingen fra barn til voksen og tips og tricks til kommunikation.

Ved hjertesygeplejerske og psykolog, Hjerteforeningen.

Tilmelding senest 1 uge før

Hjerteforeningen - Rådgivning Aarhus, Jægergårdsgade 64-66, 8000 Aarhus C